Samen ademen

Gezond ademen, hoe doe je dat

Heeft meditatie alleen een spiritueel doel of biedt het nog meer?

Regelmatig doe ik ademhalingsoefeningen die mij begeleiden om bewust in het hier en nu te komen, en me tegelijk op verschillende niveaus – fysiek, emotioneel en mentaal – voordeel opleveren.

Het zijn oefeningen die hun oorsprong vinden in de Vipassana meditatie en die zich in de loop der tijden hebben verfijnd. Wat gebeurt er op de verschillende niveaus? Door een aantal minuten (soms een uur) diep en ‘verbonden’ adem te halen voorzie je je lichaam van extra zuurstof en dat heeft een weldadige invloed op je hele systeem. Je voelt je daarna niet alleen rustiger en helderder, ook fitter, vitaler en gezonder.

Hoe gaat dit in zijn werk? Tijdens zo’n meditatie is het van belang dat je rustig gaat zitten of liggen en diep in je buik begint te ademen. Je zorgt ook dat het in- en uitademen zonder tussenpauze op elkaar is aangesloten, zodat je ‘verbonden’ ademt. Het in- en uitademen wordt zo bijna een cyclisch gebeuren, zonder dat er een rustpunt in te bekennen is. Dat vraagt natuurlijk extra aandacht, want meestal zijn we gewend hoog in de borst te ademen en af en toe met de adem te stoppen. Niet gezond natuurlijk, maar door ons drukke en jachtige leven zijn we daar aan gewend geraakt. Maar door een bewuste ademhalingsmeditatie leer je weer op een natuurlijke manier, diep en verbonden te ademen.

Niet gemakkelijk, want je moet je op je ademen blijven concentreren. Maar door de aandacht die je er aan moet geven, blijf je gefocust in het hier en nu. Dat bewuste en aandachtige ademen wordt zo een soort anker dat je in het moment houdt. Je merkt dan ook meteen dat je gedachten, vaak emotioneel geladen, je daaruit weg willen halen en met je aan de haal willen gaan. Maar omdat je je blijft focussen op je adem zie je dat wel gebeuren, maar geef je je gedachten geen kans je af te leiden van waar je mee bezig bent: diep en verbonden ademen.

Als je toch de neiging krijgt om met je gedachten weg te vluchten van dit moment kun je dieper gaan ademen, alle energie besteden aan in- en uitademen. Dat vraagt extra aandacht en ankert je meer in het moment. Ondertussen doet de extra zuurstof die je met dit ademen binnenkrijgt ook zijn werk. Die zuurstof zorgt voor een betere doorbloeding in je lichaam, met name in je brein. Dat heeft altijd al heel erg veel zuurstof nodig om te kunnen functioneren, maar gaat nu door een kleine overdosis aan zuurstof nog beter werken. Je wordt er helderder van en later merk je dat je geheugen erdoor verbetert en dat je intelligenter met de toekomst kunt omgaan. 

Tegelijkertijd geeft dit diepere ademen je organen in je buik een onverwachte massage. Soms merk je dan ook hoe hierbij een ontlading van spanning en stress plaatsvindt  en dat je weer lucht krijgt en vrijer kunt ademen.

Na een tijdje intensief ademen merk je ook dat je bijna als vanzelf weer rustiger kunt ademen, terwijl je er toch met je aandacht bij kunt blijven. Je kunt je dan bij het inademen voorstellen dat je levenskracht inademt en dat je bij het uitademen ballast die je niet meer nodig hebt loslaat. Dat is heel ontspannend, versterkt het immuunsysteem en verhoogt je vitaliteit.

Als ik deze meditatie doe voel ik me op het einde altijd dankbaar. Ik heb het gevoel dat ik mezelf een bijzonder cadeau heb gegeven zowel op fysiek als op spiritueel niveau. Soms vind ik het prettig hierbij een stem te horen die me begeleidt. Een aanrader daarbij is de cd ‘Vitale Adem’ waarin Erik van Zuydam je begeleidt in een geleide meditatie.

 

Reacties zijn welkom via blog@vgamsterdam.nl