
Koreaans sjamanisme in de composities van Ji Youn Kang
Componist Ji Youn Kang speelt op 1 oktober in VG Amsterdam in het kader van een ochtend gewijd aan sjamanisme. We vroegen haar naar de oorspronkelijk Koreaanse sjamanistische elementen in haar muziek.
Ji:
Korea is één van die landen die een lange geschiedenis van sjamanisme kennen, langer zelfs dan de geschiedenis van het land zelf. Er zijn nog steeds overal culturele elementen te vinden die ervan afgeleid zijn.
Mijn vader was een componist, die “het geluid” van het land wilde ontdekken. Hij maakte in de jaren ‘70 geregeld opnames van sjamanistische rituelen en nam mij vaak mee naar die plekken, waar ik dan het optreden van een sjamaan bijwoonde. Ik vond dat toen heel opwindend, met name de noise: het lawaai dat onderdeel is van de rituele muziek. Daarom is het niet verrassend dat er noise in mijn muziek te horen is; dat zijn niet alleen luide of agressieve elementen: de noise ontwikkelt, gaat ergens heen - en is bedoeld om de luisteraar op te winden.
Nu, als volwassen componist die westerse muziek heeft gestudeerd en lange tijd in het buitenland heeft gewoond, is het voor mij belangrijk om mijn ‘eigen stem’ te vinden. Een andere stem dan een westerse, een spoor van mijn eigen cultuur, het accent dat ik heb, ook als ik Engels spreek. Ik verwerk het traditionele element in mijn muziek om mijn eigen identiteit te vinden en bloot te leggen. Het is voor mij niet belangrijk of wie luistert ook de bron van de muziek herkent of begrijpt. Die ligt verscholen in wat ik presenteer, het is onderdeel van het componeren van de muziek, als iets dat ik er niet van los kan maken.
Lees meer over het programma met Angela Roothaan en Ji Youn Kang (1 oktober, 11u in Splendor Amsterdam).